The Sound of Music

我记得第一次看这部1965年的电影是在 P舅舅的家。
当时应该是五岁吧?

当时最记得的歌曲就是doremi了!
很喜欢那首 do a dear a female deer…
也不记得电影原来那么长...

三十年后重看这部电影,
心里不知道为什么有点激动(可能感叹光阴似箭)...
小时候看就只会跟着歌曲唱,
长大了重看,又有另一番的体会!

三个小时的电影给了我某些启发:

在信仰上 ~
原来那句:
When the Lord closes a door... (当上帝关了一扇门)
...somewhere He opens a window. (他必在某处开了一叶窗)
(也就是中国人的 “天无绝人之路”)
原来出之这部电影!

在生活方面 ~
You have to live the life
you were born to live!

在教育孩子方面 ~
我就很认同 Maria 让小孩 有 time for play !
孩子对她恶作剧、她不生气却以爱心教导。
我尤其喜欢她和孩子的这段对白(itals 的是Maria的话):

...would you please tell me all your names again and how old you are.

I'm Liesl. I'm 16 years old, and I don't need a governess.

I'm glad you told me, Liesl. We'll just be good friends.

I'm Friedrich. I'm 14. I'm impossible.

Really? Who told you that, Friedrich?

Fräulein Josephine. Four governesses ago.

Louisa 说: I'm Brigitta.

You didn't tell me how old you are, Louisa.

I'm Brigitta. She's Louisa. She's 13 years old, and you're smart.
I'm 10, and I think your dress is the ugliest one I ever saw.

I'm Kurt. I'm 11. I'm incorrigible.

Congratulations.

What's "incorrigible"?

I think it means you want to be treated like a boy.

I'm Marta, and I'm going to be seven on Tuesday. I'd like a pink parasol.

Pink's my favorite color too.

Yes, you're Gretl. And you're five years old? My, you're practically a lady.

Maria应对孩子的智慧在于,她没有敷衍孩子的话,
却也没有因没他们的捣蛋挖苦而乱了阵脚或动了怒气!

在爱情方面 ~
我很欣赏Baroness的诚实与智慧!
当她发现自己的男人爱上别人的时候,她没有逃避,
她直接坦然地面对对手,告诉她自己的男人爱上了她!
要她决定怎么做(她没有赶走修女Maria是Maria自动说要走的)。
然后她努力的、尽力的讨好孩子们(虽然失败了,但是她试过了)。
最终,面对想开口解除婚约的男人,
她勇敢的在男人说出来之前说:
You see, there are other things I've been thinking of.
Fond as I am of you, I really don't think you're the right man for me.
You're much too independent.
And I need someone who needs me desperately...

多漂亮!
Baroness 面对分手的优雅态度令我很佩服、
因为这是我做不到的(我就是要撕破脸皮的那种)!

 

除了音乐百听不厌、我相信这部电影的故事情节也是百看不厌的。
再过30年,如果还活着、再看,我想还是会很感动!

arrow
arrow
    全站熱搜

    山猫33 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()